poniedziałek, 7 listopada 2011

ZDROWE ODŻYWIANIE.






Zdrowe odżywianie. Cóż to takiego? Większość ludzi nie zwraca specjalnie uwagi na wartość spożywanego jedzenia, dbają tylko o to. żeby smakowało. Jedzenie, oczywiście, powinno smakować, ale to nie jest najważniejsza rola, jaką ma ono spełnić w ludzkim organizmie.

Nie jadamy tylko po to, żeby dostarczyć sobie przyjemności smakowych i pozbyć się dokuczliwego uczucia głodu. Ludzkie ciało zbudowane jest z komórek potrzebujących do życia i wzrostu substancji odżywczych, których źródłem jest spożywany pokarm. Dlatego to, jak wyglądamy, jakie jest nasze zdrowie i samopoczucie, w ogromnym stopniu zależy od naszej codziennej diety. 

Nie ulega wątpliwości, że sposób odżywiania większości ludzi jest niewłaściwy. Popełniamy wiele błędów poprzez wadliwe przyzwyczajenia, złe tradycje i nieprawidłowe upodobania. Najczęściej posiadamy też zbyt małą wiedzę na temat racjonalnego odżywiania. Wszystkie te zaniedbania i niewiedza prowadzą nas do wielu przewlekłych chorób jak cukrzyca, otyłość, miażdżyca, nadciśnienie czy nowotwory. To wszystko najczęściej spowodowane jest nieprawidłowym odżywianiem. Przyczynia się do tego również powszechne spożycie pokarmów przemysłowo przetworzonych i "wzbogaconych" chemią.

Zdrowe odżywianie - to hasło wielu ludziom kojarzy się ze sklepami z żywnością organiczną, ekologiczną i tzw. superfoodsami. Są to produkty nie wszędzie jeszcze w Polsce dostępne, nie są też tanie. Czy to oznacza, że jeśli nie możemy, z różnych powodów kupować takiej żywności, to nie możemy nic zrobić, aby zdrowo żywić siebie i swoją rodzinę? Czy stwierdzenie, że taka żywność jest niełatwo dostępna i droższa od żywności konwencjonalnej, nie jest zbyt łatwą wymówką? To tak, jak byśmy chcieli sugerować, że zdrowe odżywianie to są fanaberie bogatych, a nas, zacnych lecz ubogich, stać jedynie na fast foody i przetworzoną przemysłowo żywność z supermarketu.

                                                      

Tymczasem tak nie jest.  Nawet jeśli nie możemy kupować żywności organicznej to też możemy zdrowo i wcale nie drogo się odżywiać. Jak to zrobić? 

Przede wszystkim wyeliminować, a przynajmniej znacznie ograniczyć zakup i, oczywiście, spożycie żywności wysoko przetworzonej, czyli tzw. żywności z fabryki. Nie kupować tego, co w tak atrakcyjny sposób próbują "wcisnąć" nam reklamy np. gotowych, mrożonych dań, różnych zupek w proszku, gorących kubków czy tzw. zupek chińskich, przypraw typu Vegeta czy Jarzynka. rozmaitych "Pomysłów na...", "Soserów" i innych tego typu "wynalazków". Kupując takie produkty nie mamy pojęcia co w nich tak naprawdę się znajduje. Przeważnie nie czytamy składu na ich opakowaniach, a jeśli nawet czytamy, to czy zawsze wszystko rozumiemy? W wielu przypadkach rozumiemy tylko częściowo, bo, żeby zrozumieć wszystko, należałoby mieć wykształcenie chemiczne, a przecież nie jest możliwe, żeby wszyscy byli chemikami. 

Rezygnując z tego rodzaju zakupów wyświadczymy ogromną przysługę zdrowiu własnemu i najbliższych. Jeśli nie kupimy gotowego dania, będzie to oznaczało, że trzeba będzie posiłek przygotować samodzielnie, a nie tylko odgrzać "gotowca" w mikrofalówce. Trzeba na to poświęcić nieco czasu i pracy. Myślę, że warto wygospodarować ten czas i potraktować to jako swego rodzaju inwestycję w zdrowie, inwestycję, która zwróci się nam z nawiązką.
Jeśli teraz poświęcimy czas na przygotowywanie pełnowartościowych posiłków, to w przyszłości nie będziemy musieli spędzać go w kolejkach do lekarzy i narzekać, jak to państwo nie dba o nasze zdrowie i nic nie robi żeby te kolejki zmniejszyć. A my sami, czy dostatecznie dbamy o własne zdrowie? Zaoszczędzimy też sporo pieniędzy nie wydając ich w aptekach na leki.  
                                        
Decydując się na samodzielne przygotowywanie posiłków i rezygnację z żywności przetworzonej przemysłowo prawdopodobnie zyskamy wśród znajomych opinię mało nowoczesnych czy wręcz zacofanych. Jakie to jednak ma znaczenie wobec faktu, że w ten sposób zapewnimy sobie i rodzinie zdrowie?

Jedną z najważniejszych zasad pozwalających zachować dobre zdrowie jest staranie o utrzymanie prawidłowej masy ciała. Duży wpływ na to ma właśnie prawidłowe, zdrowe odżywianie.
Bez względu na rodzaj diety podstawą codziennych posiłków powinny być warzywa i owoce, zarówno surowe jak i gotowane. Bez ich udziału po prostu nie można mówić o zdrowym odżywianiu. Ważnymi produktami, o których nie powinniśmy zapominać, są produkty zbożowe, przede wszystkim pełnoziarniste.
Wybierając produkty do naszej codziennej diety powinniśmy zwrócić uwagę na to, aby zawierały niewiele tłuszczu, zwłaszcza zwierzęcego. Nasze posiłki nie powinny też zawierać zbyt dużej ilości węglowodanów. Ważne jest też ograniczenie soli.
Aby dieta była rzeczywiście zdrowa nie wolno zapominać o nawadnianiu organizmu, jednak słodkie napoje gazowane powinno się zastąpić niegazowaną wodą w ilości ok. 1,5 litra dziennie.

Ważnie jest też ograniczenie picia czarnej kawy i herbaty. Dużo zdrowsza jest herbata zielona czy herbatki ziołowe. Nie bez znaczenia jest też ograniczenie ilości wypijanego alkoholu i rzucenie palenia.
Przyzwyczajenie organizmu do nowego, zdrowego sposobu odżywiania zwykle trwa dość długo, ale przynosi niezwykłe efekty w postaci dobrego zdrowia i samopoczucia.



                                               








                                                
 

1 komentarz:

  1. Chyba najważniejsze jest zachowanie zdrowego umiaru, bo osobiście uważam, że wszystko jest dla ludzi :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...